Hvad er en chatbot?

En chatbot er et stykke software som vi kan tale eller skrive med. De har et konversationelt interface, det vil sige, at vi møder teknologien i en samtale. Chatbots kan benytte forskellige teknologier til at håndtere det vi spørger om. Man vil sjældent møde chatbot, der kan svare tilfredstillende på alt. De chatbots der fungerer bedst er dem, der har et klart formål, og som formår hurtigt at sætte dig ind i, hvad du kan bruge den til. Og de chatbots der sørger for, at du bliver hjulpet videre selvom den ikke selv kan svare.


Om chatbotdesign

Vi svarer på dine spørgsmål om chatbot- og samtale-design.

Som i...


Hvordan laver man en chatbot?

  • Hvilke områder/ emner skal den tale om / svare på?
    (dette er dit indhold)
  • Hvad skal den hjælpe brugeren videre med?
    (dette er dine funktioner)
  • Hvilke typer brugere skal den tale med og hvor vil de gerne møde en chatbot?
    (dette er din platform)
  • Hvilke informationer skal brugeren afgive og hvilke skal de have med hjem?
    (dette er dit datagrundlag)
  • Hvordan taler dine kunder og hvordan taler din organisation? (dette er chatbottens personlighed)
  • Hvordan skal brugeren kunne spørge og tale med chatbotten? 
    (tale - tekst - fritekst - knapper) 
  • Hvornår er din bot en succes? 
    (dette er dine krav til tracking af mål)
  • Hvem skal arbejde sammen med botten og hvordan?
    (dette er dit krav til backend og organisering)
  • Når du kender svarene på ovenstående er det tid til at kigge nærmere på hvilken teknologi du skal bruge til din næste chatbot.